Nu de Jeugdwet wordt ingevoerd krijgen behandelaren met ongekende grote bureaucratische regeldruk te maken. Bestuurders zitten met de handen in het haar, zo meldt NRC Handelsblad.
Vanaf januari 2015 moeten gemeenten alle psychische hulp voor kinderen en ouders hebben georganiseerd. De gemeenten hebben er geen ervaring met zorginkopen en stellen tal van eisen om controle te houden op de uitgaven. Dit leidt tot onnodige bureaucratie en een verhoging van overhead, geld wat niet naar de zorg voor kinderen gaat. Zo geeft Directeur Gerard Buijs van Eleos, die afspraken moet maken met 160 gemeenten, dat sommige gemeenten een maandelijks rapportage verwachten of een gedetailleerde rapportage op het gebied van maatschappelijke baten en milieubeleid. De overheid heeft het budget al gekort met 10 procent en door deze eisen kan de overhead met 30 procent toenemen.
Naast de korting op het budget (10 procent in 2015 en in 2016 nog eens 20 procent minder) is een deel van het budget ook gereserveerd voor de ‘uitvoering´ van de Jeugdwet. Gemeenten nemen ambtenaren aan om te onderhandelen met instellingen, en deze instellingen moeten door deze extra korting op hun budget meer behandelaren ontslaan.
Alleen al in Friesland heeft elke jeugd-GGZ-aanbieder dit jaar zo’n 96 keer per jaar vergadert met verschillende gemeenteambtenaren. Elke gemeente (403 in het totaal) stelt een budget voor kinderpsychiatrie beschikbaar en daarover moet met de aanbieder onderhandeld worden en stellen daarbij eisen. De instellingen moeten bij gaan houden of dit budget voor kinderen met psychische problemen uit die gemeente al op is. In dat geval kunnen ze een nieuw kind die psychische hulp nodig heeft niet in behandeling nemen.